Uczenie przez doświadczenie - metafora strychu

"Doświadczenie" jako segregatory na strychu

Jaki jest twoja skuteczna strategia pamiętania? w jaki sposób umysł przechowuje informacje?

·      Co robisz, gdy musisz zapamiętać coś, czego się nauczyłeś się na zajęciach?

·      Czy myślisz, że umysł przechowuje informacje podobnie do czynności  składania rzeczy w  pudełkach na strychu ? Co to oznacza dla uczenia się?

·      Czy myślisz, że umysł przechowuje informacje tak jak komputer? Co to oznacza dla nauczania?

 

Opierając się na wiedzy o tym jak działa pamięć można uczynić nauczanie jeszcze bardziej skutecznym.

 Pamięć i jej funkcjonowanie można porównać do strychu. Na strychu znajdują się rozmaite pojemniki z określonymi oznaczeniami dotyczącymi przeszłych doświadczeń. Kompetentny uczeń selekcjonuje to co zabiera ze sobą na swój strych oraz wkłada od podpisanych pojemników. Zawsze wie jak wydobyć z nich to co jest mu niezbędne w danej sytuacji. Zawartość strychu będzie stanowiło wszystko to, co zabierze ze sobą ze świata i czego doświadczy w swoim życiu jak i również wspomnienia. Musimy wiedzieć i zdawać sobie z tego sprawę, że wiele z tego co przyswaja umysł, jest poza kontrolą. Ważne jest aby nauczyć ucznia panowania nad wieloma aspektami umeblowania swojego strychu. Ważne aby nie mylił pojemników i umiał dokonać właściwej selekcji koniecznych informacji w danej chwili aby umiał wyrzucić rupiecie, które znalazły się tam przez pomyłkę. Uczeń uczący się bezrefleksyjnie, pamięciowo ma swój strych zabałaganiony i rolą nauczyciela jest kształcenie umiejętności przeprowadzania remontu. Najlepszym sposobem będzie nazwanie doświadczenia i zbierania do niego kolejnych porcji informacji z tym doświadczeniem powiązanych. Zasoby pamięci stanowią punkt wyjścia do rozumienia, myślenia, kształtowania preferencji i podejmowania decyzji. Gdy nauczamy, określone treści zostają przez ucznia przetworzone a następnie zachowane w hipokampie, który można wyobrazić sobie jako wejście na strych i uznane za ważne przeniesione do określonego oznaczonego pudełka. Informacje zostają poukładane w ciąg skojarzeniowy. Jeżeli będzie bałagan do dotarcie do jakiejś potrzebnej informacji będzie niedostępne przez sterty różnych treści a o uwagę ucznia będą rywalizować inne doświadczenia i uczeń przestanie się uczyć. Poukładane zwiększą motywację i zainteresowanie. Uczeń zostanie zmotywowany do zapamiętania. Informacja powinna być wyróżniona, mieć osobisty charakter i z naszym doświadczeniem powiązana. Motywacja do zapamiętania jest ważniejsza od samego kodowania. 

"Wyobraźnia" jako droga odkrywania strychu

Wyobraźnia ogrywa kluczową rolę w naukowym rozumowaniu. Richard Feynmann jeden z najwybitniejszych naukowców XX wieku , laureat Nagrody Nobla z fizyki :"To zdumiewające, że ludzie nie wierzą w istnienie wyobraźni w nauce"

Wyobraźnia przyczynia się do przekształceń w coś nowego naszych obserwacji i doświadczeń i przygotowuje nas do dedukcji. Wyobraźnia to mentalna przestrzeń na strychu. Możemy wykorzystać tą przestrzeń bez konieczności podporządkowania się regułom magazynowania czy konieczności układania treści w określone pojemniki. To przestrzeń , która pozwala nam odkrywać nasz strych. To przestrzeń gdzie może istnieć sobie na bałagan, który nie zakłóca istniejącego tam porządku. To przestrzeń, która umożliwia rozglądanie się, odnajdywanie istotnych treści.

W odniesieniu do ucznia.

Uczeń może w tej przestrzeni zgromadzić zebrane obserwacje poustawiać na widoku i bawić się nimi. Rozgląda się na swoim strychu i widzi co do tej pory zgromadził. Wyciąga różne elementy ze swoich pojemników i sprawdza jak to działa. Powstaje w końcu dzieło odmienne od naukowych treści. Dzieło, które nie powstało z nikąd ale z dotychczasowych obserwacji. Nauczanie 4ALL wykorzystuje wyobraźnię opartą na poprzednich doświadczeniach i wiedzę ekspercką do tworzenia czegoś nowego. 

Eksperyment Gestalt Karla Dunckera-chwila refleksji

Zamknij oczy i wyobraź sobie sytuację: Zostajesz zaproszony do sali, w której masz wykonać zadanie zapalenia świecy na ścianie. W sali znajdujesz stół a na nim zapałki, świecę i gwóźdź. Jak się do tego zabierzesz? Co podpowiadają ci Twoje poprzednie doświadczenia?

Przetestuj swoich uczniów-rozwiązanie

Ja należałam do 60% uczestników eksperymentu, którzy przybijali świecę za pomocą gwoździa do ściany. Innym rozwiązaniem, które podpowiada nam nasze doświadczenie to przyklejenie stopionej świecy do ściany, pomijamy gwoździe, które uznajemy za rozpraszacze. Czy wosk utrzyma świeczkę? 

Rozwiązanie wymaga wyobraźni:  Wyjmij gwoździe z pudełka i przybij pudełko do ściany za pomocą gwoździ a następnie roztopionym woskiem przytwierdź świeczkę stawiając ją na pudełku. Proste?

Czy Twoi uczniowie zobaczyli taką możliwość? Dlaczego dużo osób jej nie widzi. Nasze doświadczenia popychają nas do najbardziej oczywistych rozwiązań. Nie zauważamy, że pudełko z gwoździami może być czymś mniej oczywistym-półką na świeczkę.  Jak pokonać barierę widzenia całości z pominięciem części składowych?

Nauczanie 4ALL podobnie jak twórcy tego eksperymentu kreuje taką przestrzeń edukacyjną, która umożliwia uczniowi na akt wyobraźni umieszczony między obserwacją a dedukcją. Żyjemy w epoce wielkich przedsiębiorców, ludzi idei, rynek pracy nastawiony jest na kreatywne rozwiązania a mottem obecnego życia jest " Myśleć inaczej" 

Dlaczego uczniowie stają się mniej kreatywni?

Write a comment

Comments: 0

kontakt: aga_102@tlen.pl

Zapraszamy na szkolenia stacjonarne i online. Wydajemy stosowne zaświadczenia.

  • Motywacja Kellera
  • Strategie ABC
  • Metapoznanie
  • Instruktażowe nauczanie 4ALL
  • Cykl Kolba
  • CLIL
  • Prawo oświatowe
  • Licencje Creative Commons

Komentarze

Comments: 38
  • #38

    Lidia.Bugiera@gmail.com (Thursday, 09 February 2023 12:16)

    Witam. Jestem zainteresowana szkoleniem z zakresu motywacji Kellera. Proszę o informacje.

  • #37

    Agnieszka (Monday, 07 November 2022 20:36)

    Witam, jestem zainteresowana szkoleniem CLIL, proszę o informację

  • #36

    Sandra (Friday, 25 June 2021 13:43)

    Dzień dobry,
    Poproszę o przesłanie oferty najbliższego szkolenia CLIL na adres szagorska1@yahoo.pl
    Dziękuję i pozdrawiam!

  • #35

    Joanna (Thursday, 25 June 2020 00:36)

    dzień dobry, kiedy będzie organizowane szkolenie CLIL online?
    pozdrawiam serdecznie
    Joanna

  • #34

    CLIL (Thursday, 16 April 2020)

    Również jestem zainteresowana szkoleniem CLIL online. Czy będzie ono możliwe i jeśli tak, to w jakiej cenie?

  • #33

    Anna (Friday, 24 January 2020 21:15)

    Ile kosztuje szkolenie online CLIL?

  • #32

    Gaga (Sunday, 06 October 2019 19:00)

    Absolutna rewelacja-gdzie kurs?

  • #31

    4ALL (Thursday, 01 August 2019 11:58)

    Dementujemy style uczenia się, propagujemy nauczanie w oparciu o pojęcia kluczowe. O stylach uczenia i mitach na ten temat pisałam w czasopiśmie „Sygnał”
    Szkolenia będą online.

  • #30

    Dorota (Tuesday, 11 June 2019 21:46)

    Czy nadal szkolicie w zakresie 4ALL?
    D. Pasek

  • #29

    Style uczenia się (Wednesday, 24 April 2019 19:32)

    Kochani, style uczenia się to MIT. Koncepcja fajna i szczytna, ale niestety nieprawdziwa. Było wiele badań i metaanaliz - nie znaleziono koncepcji, która by się obroniła.

  • #28

    Kazik (Sunday, 21 October 2018 15:04)

    Rewalacja

  • #27

    Aneta (Thursday, 21 September 2017 06:56)

    Gdzie szkolenia?

  • #26

    Rodzic (Monday, 11 September 2017 21:39)

    To powinno być obowiązkowe w polskiej szkole.

  • #25

    jejku (Sunday, 10 September 2017 19:43)

    To najlepsza strona w historii, każdy nauczyciel powinien się z tego uczyć

  • #24

    Oczkiem w Edukację (Saturday, 09 September 2017 12:26)

    Wyśmienicie skomponowany projekt, wyobrażam sobie sukcesy uczniów i ich zaangażowanie ��

  • #23

    %AE (Thursday, 17 August 2017 09:19)

    Rewelacja i jeszcze raz rewelacja!!!!

  • #22

    nauczyciel (Wednesday, 16 August 2017 12:40)

    jestem pod wrażeniem. SZOK

  • #21

    Kamagra 100mg (Thursday, 13 July 2017 16:15)

    Extra Super Viagra

  • #20

    Katarzyna (Friday, 02 June 2017 08:46)

    imponujące

  • #19

    Beata (Thursday, 01 June 2017 12:40)

    Bardzo dobra strona, zamawiam szkolenie

  • #18

    Małgosia (Thursday, 25 May 2017 21:02)

    Absolutna rewelacja

  • #17

    kasia (Thursday, 25 May 2017 09:09)

    bardzo dobra strona, każdy nauczyciel powinien ja zobaczyć

  • #16

    Zatyrany (Tuesday, 23 May 2017 19:58)

    Rewelacyjnie dobrane filmy do wyjaśniania.Strona masakra

  • #15

    blelel (Tuesday, 23 May 2017 08:34)

    dawno nie widziałam tak dobrego nauczania

  • #14

    mateucz (Thursday, 18 May 2017 10:12)

    ŚWIETNIE SIĘ NADAJE NA SZKOLENIA DLA BIZNESU. MA TROCHĘ BŁĘDÓW ALE SUPER

  • #13

    Gosia (Friday, 28 April 2017 06:20)

    Rewelacja, rewelacja o tym trzeba mówić głośno.Ktoś coś fajnego wymyślił

  • #12

    bufa (Saturday, 22 April 2017 20:44)

    to mogą być najbardziej profesjonalne szkolenia-bogatctwo materiałów

  • #11

    Nauczyciel (Friday, 21 April 2017 21:38)

    skąd materiały?

  • #10

    Marek (Friday, 21 April 2017 21:36)

    świetne

  • #9

    beata (Saturday, 08 April 2017 08:08)

    rewelacja

  • #8

    komik (Friday, 07 April 2017 11:57)

    rewelacja-wracam tutaj codziennie

  • #7

    beatriceku (Tuesday, 04 April 2017 12:16)

    znalazłam szkolenia na printerescie. Uwielbiam te stronę. Masę rzeczy wykorzystuje na lekcjach. Jak ud się stworzyć grupę chcemy szkolenia

  • #6

    katarzyna (Monday, 03 April 2017 11:05)

    chcę się zapisać na szkolenie

  • #5

    lilula (Monday, 03 April 2017 10:33)

    Najlepsza strona jaką widziałam

  • #4

    kujon (Tuesday, 28 March 2017 08:17)

    rewelacja

  • #3

    zygała (Tuesday, 17 January 2017 09:13)

    Rewelacyjna strona dla nauczycieli

  • #2

    Agnieszka (Tuesday, 17 January 2017 09:12)

    Zapraszam wszystkich zainteresowanych do współpracy

  • #1

    agatajas (Sunday, 21 February 2016 09:01)

    Fajny program do nauki podobny do bardzo Innowacyjne metody angielskiego z Preply http://www.academia.info.pl/korepetycje-z-preply-korepetycje-j-angielski-gdansk

Autor strony: Agnieszka Jastrzębska-opracowania własne chronione prawem autorskim, proszę nie kopiować materiałów. Nie jest możliwe zaplanowanie prawidłowo lekcji bez wcześniejszego szkolenia. Materiały poglądowe

Problem: szkolna rzeczywistość logiczna a intuicyjny świat przyszłości.