· 

Narzędzia TOC w edukacji-konieczność?

TOC-to zarządzanie ograniczeniami występującymi w otaczającym nas świecie, przy czym ograniczenie rozumiane jest tu jako czynnik spowalniający nasze osiągnięcia, czy realizację wyznaczonego celu.  Jego twórcą jest dr Eliyahu Goldratt. Metoda ta ma bardzo szerokie zastosowanie w każdej branży biznesu, armii, służbie zdrowia, edukacji, itp. 

TOC w edukacji

TOC to uniwersalny program edukacyjny w formie trzech prostych narzędzi graficznych, skierowny dla wszystkich poziomów edukacyjnych – od przedszkola do szkoły wyższej (i więcej). Uniwersalność programu polega na tym, że trzy "narzędzia myślowe" TOC: (Chmura, Gałąź, Drzewko Ambitnego Celu) można zastosować do treści edukacyjnych wszystkich nauczanych przedmiotów (język polski, historia, matematyka, fizyka, itp.).  

Ponadto, narzędzia uczą planowania pracy, podejmowania samodzielnych decyzji przez uczniów i przewidywania ich konsekwencji, poprawnej komunikacji w klasie, analizy konfliktów i sposobów ich rozwiązywania.  

Poprzez swój graficzny układ, przejrzystość i łatwość budowy narzędzia te są bardzo proste do nauczenia. 

Dzięki zastosowaniu narzędzi w codziennej nauce uczniowie potrafią: zrozumieć materiał, zamiast uczyć się go na pamięć, potrafią odnieść wiedzę zdobytą w szkole do swojego życia, wiedzą, jak rozwiązywać swoje problemy i konflikty. Dysponują narzędziami, dzięki którym to właśnie oni ponoszą odpowiedzialność za proces uczenia się. 

Narzędzia TOC rozwijają myślenie krytyczne

Uczeń rozwija się w kierunku rozwiązywania problemów w oparciu o systematyczne planowanie, analizuje pomysły w oparciu o własne rozumienie i zasoby intelektualne - kształtowanie logiki.

Narzędzia TOC pomagają uczniom zrozumieć:

  •   czego się uczą,
  •   jak sie uczą,
  •  co jest ważne do nauczenia się,
  •  gdzie zwiększyć wysiłek,
  •   co myślimy, że jest prawdą,
  •   co myślimy, że jest fałszem,
  •   jak rzeczy powinny być postrzegane,
  •   czy nasza nauka jest głęboka czy powierzchowna. 

Główna bohaterka filmu pt: "Capitan Fantastic" odnosi się do fragmentu przeczytanego tekstu.

Myślenie linearne, systemowe TOC jako sposób organizowania wiedzy

Umysł działa linearnie i jego sposób przetwarzania informacji opiera się na trzecim prawie Newtona. Po każdej akcji następuje reakcja. Budując relacje między jednym i drugim, znajdujemy ostateczny powód wszystkiego, co w naszym życiu się wydarzyło-czyli przyczynę. Zrozumienie mechanizmu przyczyny i skutku daje możliwość dowolnego zmieniania jednego ze składników i wpływania na motywację. Każde działanie jest skuteczne, a więc przynosi jakiś skutek

Co to jest myślenie linearne? Czym jest TOC? 

Wyobraź sobie worek do którego chcesz nasypać piasku. Bierzesz pusty worek i wsypujesz piasek. Początek tego procesu. Pusty worek. Koniec to worek z nasypanym piaskiem. Dlaczego pusty worek stał się pełen piasku ? Bo piasek został do niego nasypany. Przyczyna i skutek. Skutek jest  wynikiem przyczyny i zachodzi po zadziałaniu przyczyny – to jest paradygmat myślenia linearnego.

Myślenie linearne sprowadza się do przyczyny i skutku oddalonych od siebie w czasie. 

Narzędzie TOC -"gałązka"


Na bazie gałązki logicznej utworzona mapa przykładów

Narzędzie TOC -"chmurka"

Narzędzie stworzone przez Eliyahu Goldrata pozwalające na rozszerzanie perspektywy "obiektywu", przez który uczniowie patrzą na świat biorąc pod uwagę różne punkty widzenia.

Przedstawienie rozwiązanego problemu jako konfliktu dwóch opcji, racji, przeanalizowania go i znalezienia rozwiązania przełomowego, satysfakcjonującego obie strony konfliktu. W psychologii pozytywnej to wygrana -wygrana. Rozwiązaniem nie jest kompromis lecz prowadzenie do zaspokojenia potrzeb oby stronom konfliktu.

Łańcuch jest tak silny jak jego najsłabsze ogniwo

Warto zastanowić się czym mogą być ograniczenia w edukacji-jak dzięki nim wyrównać szanse edukacyjne wszystkim uczniom. Proszę przeczytać poniższe opowiadanie i odnieść do każdej swojej lekcji. Warto zastanowić się nad najsłabszym ogniwem całego procesu nauczania. Łacuch jest tak silny jak jego najsłabsze ogniwo. Poniższe opowiadanie stanowi filozofię i rozumienie czym jest TEORIA OGRANICZEŃ

Opowiadanie "Wycieczka szkolna" na podstawie "CEL" dr Eliyahu Goldratt

Przez pewien czas obserwowałem idący przede mną szereg. Jak zwykle, odległość! Między chłopcami idącymi w grupie odległość zaczęła się zwiększać. Jak mam prowadzić grupę młodzieży?-pomyślałem. Dwukrotnie musiałem zatrzymywać grupę idących szybciej chłopców żebyśmy mogli dogonić czoło. Przede mną szedł chłopiec Herbi. To właśnie jemu skrobałem marchewki. W tym momencie Herbi nie blokuje nikogo, tylko mnie. W rezultacie, każdy chłopiec w grupie tak jak Herbi, wybrał optymalny dla siebie krok. Odleglość między chłopcami rosła, a im bliżej poczatku kolumny, tym odległości były większe.  

Wynikalo z tego, że nie mialo absolutnie znaczenia, jak szybko ktokolwiek z nas mógł iść lub rzeczywiście szedł. Czy dzięki tej najszybszej osobie w grupie osiągniemy sukces i dojdziemy do celu szybciej? 

Absolutnie nie. Herbi podążał naprzód własnym rytmem. To on decydowal o naszym sukcesie i o tym jak szybko dotrzemy do celu. 

HOP, HOP! — zawolalem. — Powiedźcie chłopcu na przedzie żeby stanął tam gdzie jest. Chłopcy przekazali moje polecenie do czola kolumny. 

•—• Wszyscy mają pozostać na swoim miejscu, dopóki do nich nie dojdziemy! — krzyknąłem. — Nie zmieniajcie miejsca w szeregu! 

Piętnaście minut później zastęp stał w zwartym szeregu. Stwierdziłem, że tym, który uzurpował sobie role, przywódcy był Andy. Przypominałem im, że mają pozostać dokładnie w tym samym miejscu co w trakcie marszu. 

•—• W porządku — powiedzialem. — Podajcie sobie ręce.
 Spojrzeli po sobie.
•—• Dalej, róbcie, co mowię. I nie puszczajcie rąk.
Potem wziąłem Herbiego za rękę i tak jakbym przeciągał łańcuch, przeszedłem do przodu mijając cały szereg. Reszta zastępu podążyła za mny trzymając się za ręce. Minąłem Andy'ego i szedłem dalej. Przeszedłszy odległość równą dwóm długościom kolumny, stanąłem. W ten sposób obróciłem cały zastęp i chłopcy ustawieni byli w dokładnie odwrotnej kolejności niż przedtem. 

— Słuchajcie uważnie —• powiedzialem. —•Macie zachować tę kolejność aż dotrzemy na miejsce. Wszyscy mają się  trzymać osoby idącej przed nimi. Herbi będzie prowadził. 

Herbi wydał się zaskoczony i wstrząśnięty: — Ja? 
Wszyscy inni byli również dziwieni.
— Chce pan, żeby on prowadził? —•zapytal Andy.
—•Ależ on idzie najwolniej! — dodał inny chłopiec.
— Wyprawa nie polega na tym, żeby zobaczyć, kto pierwszy zdola dotrzeć na miejsce. Rzecz w tym, żeby dotrzeć tam razem. Nie jesteśmy grupą odrębnych jednostek. Jesteśmy zespołem. A zespół przybędzie na miejsce dopiero wtedy, gdy wszyscy tam dotrzemy. 

Ruszyliśmy i udalo się. Naprawdę. Wszyscy trzymaliśmy się razem, za Herbim. Ja sam wróciłem na koniec, żeby mieć wszystko na oku i czekałem, kiedy zaczną się pojawiać przerwy. Ale odległości się nie zwiększały. Widziałem, że w środku kolumny ktoś się zatrzymywał, żeby poprawić plecak. Ale jak tylko znowu ruszył wszyscy poszli trochę szybciej i zaraz go dogonili. Nikt się nie zadyszał; coż za różnica! 

Oczywiście po niedługim czasie szybsi chłopcy z końca zaczęli narzekać. 

•—• Herbatnik! —•krzyknął jeden z nich. — Zaraz tu zasnę. Czy nie możesz trochę przyspieszyć? 

— On robi co może •—powiedział chłopiec idący za Herbim — więc zostaw go w spokoju. 

•—• Proszę pana, czy nie możemy dać kogoś szybszego na początek? •— spytał chłopak przede mną. 

— Jeśli chcecie iść szybciej, musicie wymyślić sposób, żeby Herbi szybciej maszerował — odpowiedziałem. 

Przez kilka chwil był spokój. Potem ktoś z końca krzyknął: — Herbi, co ty masz w plecaku? 

—•Nie twój interes — odpowiedział Herbi. 

— Stańmy na chwilę-powiedziałem 

Herbi zatrzymał się i odwrócił. Kazałem mu przejść do tyłu i zdjąć plecak. Wziąłem go od niego... i o mało nie upuściłem na ziemię. 

— Herbi, to waży chyba z tonę. Co ty tam masz?
•—• Nic takiego.
Otworzyłem plecak i sięgnąłem do środka. Znalazłem tam sześć butelek wody mineralnej, kilka opakowań makaronu, pudełko batonów, słoik ogórków, dwie puszki tuńczyka. Spod płaszcza przeciwdeszczowego, kaloszy i torby z masztem do namiotu wyciągnąłem duży żeliwny rondel. Z boku przytroczona była składana saperka. 

•—• Herbi, co ci wpadło do głowy, żeby brać to wszystko? •—• zapytałem. Wydal się  zmieszany.
•—Mieliśmy być dobrze przygotowani -proszę  pana.
— Dobrze, rozdzielmy te rzeczy — zadecydowalem. 

•— Mogę nieść wszystko — nalegał Herbi. 

•— Słuchaj, Herbi, dokonałeś bardzo wiele dźwigając to aż do tego miejsca, ale musimy iść szybciej. Jeżeli weźmiemy część twojego bagażu, to będziesz mogł lepiej sobie radzić na czele kolumny. 

Zdaje się, że w końcu to go przekonało. Andy wziął żeliwny garnek, kilku innych chlopców zabrało parę drobnych rzeczy, które powyciągałem z plecaka. Ja wziąłem większość i zapakowałem do siebie, bo przecież byłem najsilniejszy. Herbi wrócił na początek. • 

Ruszyliśmy w dalszą drogę, ale tym razem Herbi dał radę iść dość szybko. Uwolniony od znacznej części ciężaru, który dźwigał, wydawał się niemal unosić w powietrzu. Pędziliśmy więc, cały zastęp, dwukrotnie szybciej niż przedtem. I nie rozbijaliśmy się na grupki. Ilość zapasów spadała. Tempo rosło... 

  

Write a comment

Comments: 0

kontakt: aga_102@tlen.pl

Zapraszamy na szkolenia stacjonarne i online. Wydajemy stosowne zaświadczenia.

  • Motywacja Kellera
  • Strategie ABC
  • Metapoznanie
  • Instruktażowe nauczanie 4ALL
  • Cykl Kolba
  • CLIL
  • Prawo oświatowe
  • Licencje Creative Commons

Komentarze

Comments: 38
  • #38

    Lidia.Bugiera@gmail.com (Thursday, 09 February 2023 12:16)

    Witam. Jestem zainteresowana szkoleniem z zakresu motywacji Kellera. Proszę o informacje.

  • #37

    Agnieszka (Monday, 07 November 2022 20:36)

    Witam, jestem zainteresowana szkoleniem CLIL, proszę o informację

  • #36

    Sandra (Friday, 25 June 2021 13:43)

    Dzień dobry,
    Poproszę o przesłanie oferty najbliższego szkolenia CLIL na adres szagorska1@yahoo.pl
    Dziękuję i pozdrawiam!

  • #35

    Joanna (Thursday, 25 June 2020 00:36)

    dzień dobry, kiedy będzie organizowane szkolenie CLIL online?
    pozdrawiam serdecznie
    Joanna

  • #34

    CLIL (Thursday, 16 April 2020)

    Również jestem zainteresowana szkoleniem CLIL online. Czy będzie ono możliwe i jeśli tak, to w jakiej cenie?

  • #33

    Anna (Friday, 24 January 2020 21:15)

    Ile kosztuje szkolenie online CLIL?

  • #32

    Gaga (Sunday, 06 October 2019 19:00)

    Absolutna rewelacja-gdzie kurs?

  • #31

    4ALL (Thursday, 01 August 2019 11:58)

    Dementujemy style uczenia się, propagujemy nauczanie w oparciu o pojęcia kluczowe. O stylach uczenia i mitach na ten temat pisałam w czasopiśmie „Sygnał”
    Szkolenia będą online.

  • #30

    Dorota (Tuesday, 11 June 2019 21:46)

    Czy nadal szkolicie w zakresie 4ALL?
    D. Pasek

  • #29

    Style uczenia się (Wednesday, 24 April 2019 19:32)

    Kochani, style uczenia się to MIT. Koncepcja fajna i szczytna, ale niestety nieprawdziwa. Było wiele badań i metaanaliz - nie znaleziono koncepcji, która by się obroniła.

  • #28

    Kazik (Sunday, 21 October 2018 15:04)

    Rewalacja

  • #27

    Aneta (Thursday, 21 September 2017 06:56)

    Gdzie szkolenia?

  • #26

    Rodzic (Monday, 11 September 2017 21:39)

    To powinno być obowiązkowe w polskiej szkole.

  • #25

    jejku (Sunday, 10 September 2017 19:43)

    To najlepsza strona w historii, każdy nauczyciel powinien się z tego uczyć

  • #24

    Oczkiem w Edukację (Saturday, 09 September 2017 12:26)

    Wyśmienicie skomponowany projekt, wyobrażam sobie sukcesy uczniów i ich zaangażowanie ��

  • #23

    %AE (Thursday, 17 August 2017 09:19)

    Rewelacja i jeszcze raz rewelacja!!!!

  • #22

    nauczyciel (Wednesday, 16 August 2017 12:40)

    jestem pod wrażeniem. SZOK

  • #21

    Kamagra 100mg (Thursday, 13 July 2017 16:15)

    Extra Super Viagra

  • #20

    Katarzyna (Friday, 02 June 2017 08:46)

    imponujące

  • #19

    Beata (Thursday, 01 June 2017 12:40)

    Bardzo dobra strona, zamawiam szkolenie

  • #18

    Małgosia (Thursday, 25 May 2017 21:02)

    Absolutna rewelacja

  • #17

    kasia (Thursday, 25 May 2017 09:09)

    bardzo dobra strona, każdy nauczyciel powinien ja zobaczyć

  • #16

    Zatyrany (Tuesday, 23 May 2017 19:58)

    Rewelacyjnie dobrane filmy do wyjaśniania.Strona masakra

  • #15

    blelel (Tuesday, 23 May 2017 08:34)

    dawno nie widziałam tak dobrego nauczania

  • #14

    mateucz (Thursday, 18 May 2017 10:12)

    ŚWIETNIE SIĘ NADAJE NA SZKOLENIA DLA BIZNESU. MA TROCHĘ BŁĘDÓW ALE SUPER

  • #13

    Gosia (Friday, 28 April 2017 06:20)

    Rewelacja, rewelacja o tym trzeba mówić głośno.Ktoś coś fajnego wymyślił

  • #12

    bufa (Saturday, 22 April 2017 20:44)

    to mogą być najbardziej profesjonalne szkolenia-bogatctwo materiałów

  • #11

    Nauczyciel (Friday, 21 April 2017 21:38)

    skąd materiały?

  • #10

    Marek (Friday, 21 April 2017 21:36)

    świetne

  • #9

    beata (Saturday, 08 April 2017 08:08)

    rewelacja

  • #8

    komik (Friday, 07 April 2017 11:57)

    rewelacja-wracam tutaj codziennie

  • #7

    beatriceku (Tuesday, 04 April 2017 12:16)

    znalazłam szkolenia na printerescie. Uwielbiam te stronę. Masę rzeczy wykorzystuje na lekcjach. Jak ud się stworzyć grupę chcemy szkolenia

  • #6

    katarzyna (Monday, 03 April 2017 11:05)

    chcę się zapisać na szkolenie

  • #5

    lilula (Monday, 03 April 2017 10:33)

    Najlepsza strona jaką widziałam

  • #4

    kujon (Tuesday, 28 March 2017 08:17)

    rewelacja

  • #3

    zygała (Tuesday, 17 January 2017 09:13)

    Rewelacyjna strona dla nauczycieli

  • #2

    Agnieszka (Tuesday, 17 January 2017 09:12)

    Zapraszam wszystkich zainteresowanych do współpracy

  • #1

    agatajas (Sunday, 21 February 2016 09:01)

    Fajny program do nauki podobny do bardzo Innowacyjne metody angielskiego z Preply http://www.academia.info.pl/korepetycje-z-preply-korepetycje-j-angielski-gdansk

Autor strony: Agnieszka Jastrzębska-opracowania własne chronione prawem autorskim, proszę nie kopiować materiałów. Nie jest możliwe zaplanowanie prawidłowo lekcji bez wcześniejszego szkolenia. Materiały poglądowe

Problem: szkolna rzeczywistość logiczna a intuicyjny świat przyszłości.