Konspekt lekcji z fizyki

Temat: Poznajemy zjawisko dyfuzji.

Etap 1: Konkretne doświadczenie

Nauczyciel otwiera buteleczkę z intensywnym zapachem.

N: Proszę w ciszy obserwować, co się będzie działo. Jeżeli zmieni się jakoś wasze otoczenie na przykład coś poczujecie jakiś zapach to proszę podnieść rękę. Proszę nie komentować tego, co zaobserwujecie.

Etap 2: Refleksyjna obserwacja

Nauczyciel: Proszę zapoznać się z wyświetlonymi na tablicy pytaniami a następnie porozmawiać w parach na temat poczynionych przez was obserwacji

·      Co zaobserwowaliśmy po otworzeniu buteleczki?

·      Czy wszyscy poczuliśmy zapach w tym samym momencie?

·      Jak zmieniała się intensywność zapachów?

·      Czy podobne sytuacje obserwujemy w życiu codziennym.

·      Czy jest jakieś podobieństwo między rozprzestrzenianiem się zapachów a zabarwianiem wody przez herbatę?

·      Jakie czynniki mogą wpłynąć na to, że zapach rozchodzi się po pokoju i jak można to dowieść?

Nauczyciel zapisuje na tablicy odpowiedzi udzielonych przez uczniów.

U1: Poczułem zapach, nieprzyjemny, brzydko pachnie,

U2: Najsilniejszy był na początku potem coraz słabszy ale długo się utrzymuje

U3:Kiedy ktoś w klasie brzydko pachnie to my to czujemy,kiedy dziewczyny sie perfumują to czasami jest to straszne bo maja koszmarne perfumy.

U2:Zimą mniej czuć latem bardziej

U4: Na pewno temperatura, im goręcej tym szybciej te zapachy się rozprzestrzeniają

Etap 3: Abstrakcyjne uogólnianie

Nauczyciel: na podstawie zapisanych na tablicy propozycji uczniów podkreśla cechy zjawiska i zachowuje najważniejsze punkty zgłoszonych przez nich, ale również, jeśli to konieczne, dodaje informacje, które są naukowo ważne, ale został pominięty przez uczestników.

N: Zapach rozchodził się i miarę upływu czasu zajmował coraz większa przestrzeń, najbliżej źródła jest najbardziej intensywny, temperatura ma wpływ na to jak szybko następuje zjawisko rozprzestrzeniania sie zapachu. Im cieplej tym szybciej następuje proces.

Aby przejść do następnego etapu lekcji, nauczyciel daje wytyczne, w jaki sposób uczniowie znajdą inne przykłady tego zjawiska w przygotowanych gotowych tekstach naukowych, internecie lub z codziennego życia.

Etap 4: Aktywne eksperymentowanie

Uczniowie znajdują własne przykłady związane ze zjawiskiem dyfuzji.

Uczniowie w grupach dwu dwuosobowych poszukują informacji z materiałów naukowych, internetu, posiłkują się książką przedmiotową do fizyki, opracowują cechy znalezionych przez siebie przykładów zjawiska.

Tutaj cały cykl lekcji się powtarza. Zgodnie z myślą autora modelu nauka trwa ciągle, istnieje wszędzie i jest procesem. Nowa wiedza i umiejętność są kształcone poprzez wcześniejsze doświadczenie, które są zorganizowane w obrębie struktur poznawczych a następnie przekształcane w nowe doświadczenie. Wiedza podlega transformacji doświadczenia, organizacji i reorganizacji struktur poznawczych. Zaczyna się znów od konkretów do abstrakcji.

Etap 5: Konkretne doświadczenie

Uczniowie przedstawiają przykłady, które znaleźli w zaproponowanych materiałach.

Materiały:

Etap 6: Refleksyjna obserwacja

Uczniowie wskazują i omawiają podobieństwa i różnice między zaprezentowanymi przykładami

Nasze zjawisko zachodziło w wodzie i im była gorętsza woda to nadmanganian się szybciej,  rozpuszczał a grupa kolegów miała w powietrzu i tutaj tak szybko nie było  to można zaobserwować

Etap 7: Abstrakcyjne uogólnianie

Nauczyciel: proszę  zapiszmy wszystkie cechy zjawiska, które co poznaliśmy. Już wiecie, że zjawisko nazywamy dyfuzją

kontakt: aga_102@tlen.pl

Zapraszamy na szkolenia stacjonarne i online. Wydajemy stosowne zaświadczenia.

  • Motywacja Kellera
  • Strategie ABC
  • Metapoznanie
  • Instruktażowe nauczanie 4ALL
  • Cykl Kolba
  • CLIL
  • Prawo oświatowe
  • Licencje Creative Commons

Komentarze

Comments: 38
  • #38

    Lidia.Bugiera@gmail.com (Thursday, 09 February 2023 12:16)

    Witam. Jestem zainteresowana szkoleniem z zakresu motywacji Kellera. Proszę o informacje.

  • #37

    Agnieszka (Monday, 07 November 2022 20:36)

    Witam, jestem zainteresowana szkoleniem CLIL, proszę o informację

  • #36

    Sandra (Friday, 25 June 2021 13:43)

    Dzień dobry,
    Poproszę o przesłanie oferty najbliższego szkolenia CLIL na adres szagorska1@yahoo.pl
    Dziękuję i pozdrawiam!

  • #35

    Joanna (Thursday, 25 June 2020 00:36)

    dzień dobry, kiedy będzie organizowane szkolenie CLIL online?
    pozdrawiam serdecznie
    Joanna

  • #34

    CLIL (Thursday, 16 April 2020)

    Również jestem zainteresowana szkoleniem CLIL online. Czy będzie ono możliwe i jeśli tak, to w jakiej cenie?

  • #33

    Anna (Friday, 24 January 2020 21:15)

    Ile kosztuje szkolenie online CLIL?

  • #32

    Gaga (Sunday, 06 October 2019 19:00)

    Absolutna rewelacja-gdzie kurs?

  • #31

    4ALL (Thursday, 01 August 2019 11:58)

    Dementujemy style uczenia się, propagujemy nauczanie w oparciu o pojęcia kluczowe. O stylach uczenia i mitach na ten temat pisałam w czasopiśmie „Sygnał”
    Szkolenia będą online.

  • #30

    Dorota (Tuesday, 11 June 2019 21:46)

    Czy nadal szkolicie w zakresie 4ALL?
    D. Pasek

  • #29

    Style uczenia się (Wednesday, 24 April 2019 19:32)

    Kochani, style uczenia się to MIT. Koncepcja fajna i szczytna, ale niestety nieprawdziwa. Było wiele badań i metaanaliz - nie znaleziono koncepcji, która by się obroniła.

  • #28

    Kazik (Sunday, 21 October 2018 15:04)

    Rewalacja

  • #27

    Aneta (Thursday, 21 September 2017 06:56)

    Gdzie szkolenia?

  • #26

    Rodzic (Monday, 11 September 2017 21:39)

    To powinno być obowiązkowe w polskiej szkole.

  • #25

    jejku (Sunday, 10 September 2017 19:43)

    To najlepsza strona w historii, każdy nauczyciel powinien się z tego uczyć

  • #24

    Oczkiem w Edukację (Saturday, 09 September 2017 12:26)

    Wyśmienicie skomponowany projekt, wyobrażam sobie sukcesy uczniów i ich zaangażowanie ��

  • #23

    %AE (Thursday, 17 August 2017 09:19)

    Rewelacja i jeszcze raz rewelacja!!!!

  • #22

    nauczyciel (Wednesday, 16 August 2017 12:40)

    jestem pod wrażeniem. SZOK

  • #21

    Kamagra 100mg (Thursday, 13 July 2017 16:15)

    Extra Super Viagra

  • #20

    Katarzyna (Friday, 02 June 2017 08:46)

    imponujące

  • #19

    Beata (Thursday, 01 June 2017 12:40)

    Bardzo dobra strona, zamawiam szkolenie

  • #18

    Małgosia (Thursday, 25 May 2017 21:02)

    Absolutna rewelacja

  • #17

    kasia (Thursday, 25 May 2017 09:09)

    bardzo dobra strona, każdy nauczyciel powinien ja zobaczyć

  • #16

    Zatyrany (Tuesday, 23 May 2017 19:58)

    Rewelacyjnie dobrane filmy do wyjaśniania.Strona masakra

  • #15

    blelel (Tuesday, 23 May 2017 08:34)

    dawno nie widziałam tak dobrego nauczania

  • #14

    mateucz (Thursday, 18 May 2017 10:12)

    ŚWIETNIE SIĘ NADAJE NA SZKOLENIA DLA BIZNESU. MA TROCHĘ BŁĘDÓW ALE SUPER

  • #13

    Gosia (Friday, 28 April 2017 06:20)

    Rewelacja, rewelacja o tym trzeba mówić głośno.Ktoś coś fajnego wymyślił

  • #12

    bufa (Saturday, 22 April 2017 20:44)

    to mogą być najbardziej profesjonalne szkolenia-bogatctwo materiałów

  • #11

    Nauczyciel (Friday, 21 April 2017 21:38)

    skąd materiały?

  • #10

    Marek (Friday, 21 April 2017 21:36)

    świetne

  • #9

    beata (Saturday, 08 April 2017 08:08)

    rewelacja

  • #8

    komik (Friday, 07 April 2017 11:57)

    rewelacja-wracam tutaj codziennie

  • #7

    beatriceku (Tuesday, 04 April 2017 12:16)

    znalazłam szkolenia na printerescie. Uwielbiam te stronę. Masę rzeczy wykorzystuje na lekcjach. Jak ud się stworzyć grupę chcemy szkolenia

  • #6

    katarzyna (Monday, 03 April 2017 11:05)

    chcę się zapisać na szkolenie

  • #5

    lilula (Monday, 03 April 2017 10:33)

    Najlepsza strona jaką widziałam

  • #4

    kujon (Tuesday, 28 March 2017 08:17)

    rewelacja

  • #3

    zygała (Tuesday, 17 January 2017 09:13)

    Rewelacyjna strona dla nauczycieli

  • #2

    Agnieszka (Tuesday, 17 January 2017 09:12)

    Zapraszam wszystkich zainteresowanych do współpracy

  • #1

    agatajas (Sunday, 21 February 2016 09:01)

    Fajny program do nauki podobny do bardzo Innowacyjne metody angielskiego z Preply http://www.academia.info.pl/korepetycje-z-preply-korepetycje-j-angielski-gdansk

Autor strony: Agnieszka Jastrzębska-opracowania własne chronione prawem autorskim, proszę nie kopiować materiałów. Nie jest możliwe zaplanowanie prawidłowo lekcji bez wcześniejszego szkolenia. Materiały poglądowe

Problem: szkolna rzeczywistość logiczna a intuicyjny świat przyszłości.