Doświadczenie, pamięć, emocje na podstawie fragmentu filmu: „Slumdog”
Bombaj, rok 2006. 18-letni Jamal Malik (bardzo naturalny Dev Patel) jest brutalnie przesłuchiwany przez policję, która podejrzewa, że odpowiadając gładko na wszystkie pytania w programie "Milionerzy", najzwyczajniej w świecie oszukuje. Opowieść rozdziela się na dwa wątki równoległe. W pierwszym Jamal poddaje się testowi wiedzy w studiu telewizyjnym "Milionerzy" w drugim dokonuje retrospekcji. W wyniku postawionych pytań i na bazie swoich wcześniejszych doświadczeń znajduje właściwe odpowiedzi na zadawane w grze pytania. Wygrywa 24 miliony i staje się bardzo bogatym młodym człowiekiem. Film ten w dużej mierze pokazuje jak ważne są doświadczenia w budowaniu wiedzy o otaczającej nas rzeczywistości. To świetna lekcja o tym jak ważna jest wiedza tła, wiedza podstawowa. Każdy uczeń ma w sobie to „coś” z czego nauczyciel może czerpać. To jest właśnie EDUCERE.
Wiesz tylko tyle, ile w danej chwili możesz sobie przypomnieć
Obserwujemy na tym fragmencie filmu proces nazwany konsolidacją. Kiedy ktoś potrzebuje przywołać jakieś wspomnienie, umysł sięga do określonego"pliku" i wyciąga go, czasami wyciąga sąsiedni plik, aktywując zawartość naszej pamięci. Dochodzi do aktywacji skojarzeniowej. Zgromadzona wiedza jest ułożona według systemu skojarzeniowego. Nie uratują ucznia na egzaminie wielkie zasoby wiedzy, jeśli nie będzie jej mógł przywołać. Wszystko zależy od tego jak zorganizowana jest nasza pamięć, jak zakodowano wspomnienie, jaki sygnał spowoduje jego odzyskanie oraz jak bardzo metodyczny i usystematyzowany jest proces myślowy. Nie będzie możliwe aby z pamięci wyciągną potrzebną informację, jeżeli została ulokowana byle jak. Niemniej jak widać na filmie zdobycie większej kontroli nad wspomnieniami, które kodujemy w głowie jest możliwe. Model lekcji 4ALL jest tak zaprogramowany aby układać wiedzę w "segregator" zwane pojęciami kluczowymi.
Write a comment