Etap: gimnazjum (klasa 1) – kontynuacja nauki języka
Temat: All about me (Wszystko o mnie).
Cele: Przygotowanie wypowiedzi na temat podstawowych informacji o sobie. (Przypomnienie i uzupełnienie podstawowych wiadomości z podstawy programowej z zakresu SP). Ćwiczenie umiejętności czytania, słuchania ze zrozumieniem, pisania oraz komunikacji w języku obcym.
Pytanie kluczowe: Co powiedziałbyś o sobie nowo poznanej osobie?
Efekty: uczniowie:
a) znają: podstawowe słownictwo z SP, czas Present Simple, czasownik „to be”
b) potrafią: odpowiedzieć na przedstawione pytanie kluczowe
Concept: Poznawanie nowych osób.
Content:
a) słownictwo z zakresu: liczebniki, kolory, nazwy państw, narodowości, wygląd zewnętrzny, rodzina, cechy charakteru, zainteresowania
b) czas Present Simple, czasownik „być”
Most: Rozmowa z nieznajomym.
Czas: 12h
Uwagi. Okres bez podręcznikowy. Klasa słaba. Konieczne jest powtórzenie materiału z SP przed przystąpieniem do realizacji podstawy programowej z gimnazjum.
ETAPY LEKCJI ZGODNE Z 4ALL
Etap |
Opis |
Doświadcz |
Cel: Odwołanie się do doświadczeń uczniów Zadanie: Nauczyciel prosi uczniów aby przypomnieli sobie sytuację, w której poznali kogoś nowego. O czym rozmawiali? Ocena: Stopień zaciekawienia tematem, reakcja uczniów.
|
Przeanalizuj |
Cel: Dyskusja na temat doświadczeń. Znalezienie podobieństw. Zadanie: · Nauczyciel prosi uczniów o wymianę doświadczeń w grupach 3,4 osobowych oraz zrobienie mapy myśli związanej z tematem „wszystko o mnie” · Następnie prosi grupy o prezentację swoich „map” (karuzela burzy mózgów). Wspólnie z uczniami tworzy „ostateczną” mapę myśli. · Ocena: Wkład uczniów w pracę grupy, ich zaangażowanie, umiejętność współpracy z innymi.
|
Zobacz (tworzenie mentalnego obrazu tematu) |
Cel: tworzenie mentalnego obrazu tematu, jego wizualizacja Zadanie: · Nauczyciel prosi uczniów aby na dużej kartce papieru w formie obrazkowej (rysunki własne, wycięte z gazet) przekazali informacje o sobie. · Ocena: Zaangażowanie uczniów w pracę.
|
Poinformuj |
Cel: Budowanie wiedzy: przekazanie informacji (słów, wyrażeń, zwrotów, materiału gramatycznego) niezbędnych do zamiany informacji przygotowanej przez uczniów w formie obrazkowej na formę ustną oraz pisemną Zadanie 1 · Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Każda grupa otrzymuje dużą kartkę i pisze słowa oraz wyrażenia (w języku angielskim) związane z tematem: Grupa 1: Wygląd zewnętrzny Grupa 2: Cechy charakteru: Grupa 3: Zainteresowania Grupa 4: Podstawowe dane o sobie Grupa 5: Rodzina i przyjaciele. · Stosując strategię „karuzeli burzy mózgów” uczniowie zapoznają się z informacjami kolegów, dopisują własne słowa i podają kartkę kolejnej grupie. Zadanie zostaje zakończone gdy każda z grup otrzyma „swoją” kartę. Zadanie 2 · Nauczyciel wspólnie z uczniami analizuje pracę poszczególnych grup, poprawia, uzupełnia. Uczniowie zapisują słownictwo w postaci map słówek (n-l zapoznaje przy okazji uczniów ze strategiami dobrego notowania: kody, kolory, obraz etc). · Uczniowie ćwiczą wymowę nowo poznanych słów · Uczniowie budują zdania z nowymi słowami (Przy okazji przypomnienie czasownika „być” oraz czasu Present Simple). Zadanie 3: Alfabet · Uczniowie przypominają sobie alfabet na poznanych właśnie słowach (gry typu wisielec, pisanie słów na plecach) · Gra „Przesyłanie sekretnych wiadomości”: N-l dyktuje uczniom litera po literze wiadomość (Jeśli to koniec lekcji to np.” There is no homework for tomorrow”.
Zadanie 4: Liczebniki · Przypomnienie liczebników z SP (podawanie wieku, numerów telefonów, gry w bingo etc). Zadanie 5 · Uczniowie przygotowują z nowopoznanych słów fiszki. Następnie rozgrywają mecz w parach. (Zwycięzcy mogą otrzymać oceny bardzo dobre). Zadanie 6: Sprawdzenie stopnia opanowania nowych słów · „Magiczna tablica” – Uczniowie po kolei podchodzą do tablicy i zapisują po jednym słowie. Gdy tablica się zapełni n-l prosi uczniów o ich zapamiętanie. Następnie uczniowie odwracają się a n-l wymazuje 2 słowa. Uczniowie muszą podać słowo, które zniknęło z tablicy..Pierwszy uczeń, który wypowie je na głos otrzymuje punkt. Itd. Aż wszystkie słowa znikną z tablicy. lub · „Zonk” – N-l przygotowuje listę słów do przetłumaczenia. Co kilka wyrazów znajduje się słowo „zonk” oraz „ Np. 1. Wysoki 2. Gruby 3. Zonk 4. Filmy przygodowe 5. Extra point 6. Niesmiały 7. Zonk Etc Grupa pierwsza tłumaczy słowo. Jeśli powie „next”, n-l podaje kolejne słowo. Jeśli powie „stop” nl zapisuje zdobyte punkty i przechodzi do kolejnej drużyny. Trafienie” zonk” oznacza utratę punktów. Trafienie „extra point” oznacza dodatkowy punkt bez konieczności tłumaczenia słowa.
Ocena: Stopień opanowania wiedzy przez uczniów, zaangażowanie w zajecia, zrobione notatki.
|
Rozszerz |
Cel: Przeniesienie zdobytej wiedzy poza środowisko szkolne. Uczniowie mają tydzień na wykonanie pracy projektowej. Zadanie: · Nauczyciel informuje uczniów, że ich zadaniem będzie przekazanie informacji o sobie nowo poznanej osobie. Ustala kryteria oceny pracy, wybór formy zostawia uczniom (prezentacja multimedialna, praca pisemna opatrzona obrazkami (samodzielnie) lub rozmowa 2 nieznajomych (na żywo lub nagrany filmik) Ocena: Zaangażowanie uczniów, umiejętność współpracy.
|
Przedstaw |
Cel: Krytyczna ocena swojej pracy, wyciągnięcie wniosków z uwag nauczyciela, dopracowanie szczegółów (ocenianie kształtujące) Zadanie: Uczniowie w ramach pracy domowej pracują nad projektem, konsultując się w miarę potrzeb z nauczycielem. Nauczyciel ocenia prace uczniów kształtująco. Ocena: Stopień zaangażowania uczniów, ich umiejętność oceny własnej pracy, chęci współdziałania, umiejętności rozwiązywania problemów, które pojawiły się w trakcie realizacji zadania.
|
Autor: Agnieszka Kielar
Write a comment