Opracowany kwestionariusz "Zachowań metapoznawczych" (Agnieszka Jastrzębska, 2011) pełni trzy funkcje:
· zachęca uczniów do podjęcia ryzyka w trakcie rozwiązania zadań i nie rezygnowania przy próbach niepowodzenia, wpływa na motywację uczniów,
· poddaje uczniów refleksji w trakcie rozwiązywania zadań problemowych,
· pokazuje „migawkę” metapoznawczych zachowań podczas rozwiązywania zadań (uczniowie wypełniają kwestionariusz w trakcie rozwiązywania zadań).
Kwestionariusz składa się z 17 pozycji, mierzących następujące parametry metapoznawcze:
Zaangażowanie – wstępna konfrontacja, zrozumienie problemu.
1. Czytam pytanie w zadaniu więcej niż jeden raz?
2. Potrafię własnymi słowami opowiedzieć o zadaniu i wskazać pytanie?
3. Podkreślam w zadaniu istotne informacje
4. Jeśli nie wiem ja zacząć wracam do początku zadania i czytam zadanie raz jeszcze?
5. Myślę z wyprzedzeniem, czy zadanie będzie trudne lub nie?
Planowanie-okrywanie ważnych w zadaniu informacji, powiązanie treści zadania z własnym doświadczeniem, planowanie kolejności rozwiązania
1. Zapisuję to co wiem korzystając z treści zadania, oraz jakie jest pytanie?
2. Podczas rozwiązywania zadania spotykam się z trudnościami. Czy wiem na czym polegają?
3. Przypominam sobie jakieś własne doświadczenia z życia pomagające mi zacząć rozwiązywać zadanie?
4. Wiem w jakiej kolejności zacząć rozwiązywać zadanie? I jak to robił nauczyciel na tablicy?
Monitorowanie- wykorzystywanie różnych strategii ułatwiających rozwiązanie monitorowanie ich skuteczności.
1. Umiem się zatrzymać i skupić moją uwagę na ważnych informacjach?
2. Umiem narysować problem aby wyłonić informacje istotne dla rozwiązania zadania
3. Potrafię rozbić zadanie na mniejsze części aby stało się łatwiejsze
4. Jeżeli źle zacząłem rozwiązywać zadanie to próbuję jeszcze raz znaleźć inne lepsze rozwiązanie?
Ocena - ocena własnej skuteczności po skończeniu rozwiązywania zadań
1. Wiem czy dobrze rozwiązałem zadanie
2. Zakończyłem rozwiązywanie problemu, wiem co bym zrobił inaczej następnym razem?
3. Rozwiązując to zadanie dowiedziałem się czegoś o sobie o swoich mocnych i słabych stronach.
Kalibracja- wstępna ocena trudności zadania oraz przewidywanie własnej skuteczności w rozwianiu problemu.
1. Z góry wiem czy uda mi się rozwiązać zadanie?