PROFIL PSYCHOLOGICZNY
PROFIL PSYCHOLOGICZNY
Wysokie poczucie własnej skuteczności prezentuje Chris, bohater filmu pt:„ W pogoni za szczęściem". Borykając się z przeciwnościami losu a mimo wszystko, stawiając sobie wysoko poprzeczkę osiąga sukces zawodowy. Wykorzystując swoje zdolności utalentowanego handlowca walczy o lepiej płatną posadę. Nie mając jednak żadnego zabezpieczenia finansowego Chris i jego syn zostają eksmitowani z mieszkania i zmuszeni do nocowania w schroniskach, na dworcach autobusowych i wszędzie tam, gdzie znajdzie się dla nich miejsce. Mimo tragicznej finansowej sytuacji kiedy otrzymuje propozycję stażu w prestiżowej firmie brokerskiej przyjmuje ją za darmo. Wierzy bowiem, że ukończenie stażu, to obietnica dobrej pracy i klucz do świetlanej przyszłości. Czy mu się udaje?
Przekonanie o własnej skuteczności prowadzą do powstawania oczekiwań dotyczących osiągnięcia celu. Oczekiwania te to próba wyobrażenia sobie tego, co się może udać:
"Myślę, że mogę. Myślę, że potrafię”
Uczeń, który przypisuje sukces czynnikom wewnętrznym, "dostałem 5 na teście, bo jestem mądry i wiem, jak się uczyć" będzie doświadczało „mistrzostwa” i to wzmocni jego poczucie własnej skuteczności. Kiedy uczeń przypisuje sukces czynnikom zewnętrznym „ Test był naprawdę łatwy i nauczyciel dał każdemu dobre oceny." Wtedy obniża się jego poczucie skuteczności i uczeń pomniejsza własny wkład w osiągniecie sukcesu.
2. Obserwując innych.
Uczeń obserwując swoich kolegów, podobnych do siebie, którzy ciężko pracują aby osiągnąć cel lub pokonać przeszkodę, modyfikuje swoje przekonania, odnośnie własnych działań, które prowadzą do celu. Takie obserwacje mogą być możliwe w klasach mieszanych tzn. w takich, w których uczą się zarówno uczniowie o wysokim i niskim poczuciu sukcesu.
3. Bezpośrednia perswazja w sytuacji zadaniowej.
Uczniowie maja takie przekonania na temat własnych zdolności jakie zostały im wpojone w obliczu sytuacji zadaniowej przez nauczycieli, rodziców, rówieśników. Uczniowie, którzy otrzymywali zdecydowane sygnały o umiejętności i zdolności kiedy rozwiązywali zadania problemowe są bardziej skłonni do większego wysiłku i mniejsza skłonność do rezygnacji, kiedy pietrza się niepowoidzenia. Niektóre opinie nie przyczynia się do zmiany, kiedy są „puste” i typu np. „Możesz zrobić wszystko" -musza odzwierciedlać rzeczywiste zalety i być konkretne np. "Jesteś dobry w technikach kreatywnego rozwiązywania problemów".
4. Budowania odpowiedniego klimatu w klasie.
Pozytywne emocje wpływają podwyższają postrzeganie własnej skuteczności a negatywne emocje obniżają je.