Zdarza się, że uczniowie nie chcą uczestniczyć w lekcji, w rozwiązywaniu przedstawianych na lekcji problemów ponieważ nie mają zaufania, że podołają zadaniu. Rezygnują już na początku lekcji, manifestując swoją niechęć złym zachowaniem, rozmawianiem, brakiem uwagi. Uczniowie powinni jasno rozumieć cele, czego będą się uczyć. Zaczynają swoja „podróż w nieznane” od małych sukcesów i wraz z rosnącym poziomem trudności będą budować swoje zaufanie, zwiększając zaangażowanie. Uczniowie powinni zrozumieć, że istnieje korelacja pomiędzy ilością energii jaką włożyli w nauczenie się nowych treści a sukcesem .Powinni czuć kontrolę nad swoim procesem uczenia się oraz wiedzieć, że sukces jest bezpośrednim rezultatem ilość wysiłku jaki włożyli. Stopniowanie trudności będzie budować pewność siebie oraz zachęcać do samodzielności.
Etap lekcji Zaufanie można rozpatrywać w trzech kategoriach:
· wymagania edukacyjne-na co nauczyciel będzie zwracał uwagę podczas omawiania zagadnień na lekcji,
· możliwość sukcesu - trzeba pamiętać nagrody i sukcesy utrwalają zachowanie a kary i porażki redukują tendencję do powtarzania zachowania,
· osobista odpowiedzialność - Apitude Treatment Interaction Theory (Cronbach i Snow) - dostosowanie do optymalnego poziomu ucznia.
Nauczyciel: Pogadanka na temat sukcesu i porażki Prezentacja multimedialna. Przeciwieństwem sukcesu jest porażka
…to nie prawda:
Nauczyciel: Jeżeli ktoś ciebie krytykuje za, że coś robisz to znaczy, że to przeciętniak, który nie lubi ryzyka i siedzi w tej swojej sferze komfortu. Dlatego takich osób nie obawiaj się. Tak zrobił to bohater prezentowanego na początku lekcji filmu. Czas 2 minuty
Ćwiczenie 4 Jak zaplanować, zrealizować swój cel-droga do spełnienia swoich marzeń? Nauczyciel: Napisałaś/eś swoje marzenia i określiłeś swoją strefę komfortu. Na podstawie tego sformułuj bardzo prosty cel, który spowoduje, że oddalisz się trochę od swojej strefy komfort i przybliży Ciebie do marzenia. Ważne abyś umiał ten cel określić, zapisać kroki i zobaczyć trudności jakie możesz napotkać w trakcie wykonywania poszczególnych kroków. Pamiętaj aby przydzielić sobie nagrodę. Czas na wykonanie zadania 10 minut.
|
Przykład Kasi Chcę być architektem, ale nie znoszę matematyki mam same jedynki. Jak spełnić marzenie o byciu architektem?
Zacznę od czegoś prostego Cel: poprawię jedną ocenę z matematyki w ciągu dwóch tygodni. Plan działania Plan działania
Przewidywane problemy.
|
Nauczyciel: Teraz TY!!!!!! Sprawdź się: czy kiedyś w życiu osiągniesz sukces i spełnisz marzenia! Zaproponuj kroki, które możesz podjąć aby osiągnąć swój cel Pamiętaj marzenia są poza strefą komfortu dlatego czasami wydają się nam niemożliwe do spełnienia, trzeba podjąć wysiłek aby osiągnąć cel, a co najważniejsze podjąć decyzję aby wyjść ze strefy komfortu – a to najtrudniejsze. Spróbuj się przekonać ile masz motywacji i determinacji aby spełniać swoje marzenia!!!! Masz tutaj wymienione kroki, które pomogą ci zaplanować swój plan realizacji celu. Wybierz tylko te, które wydają ci się odpowiednie do twojego przypadku.
Cel: … Plan działania
Przewidywane problemy.
Nauczyciel pomaga ocenić trafność definiowania, łatwość wpisywania i planowania działań uczniów. |