4 Mat jest modelem lekcji, który w 1972 roku został stworzony i zaprezentowany światu przez dr Bernice McCarthy aby pomóc nauczycielom planować i prowadzić lekcje uwzględniając różnice w sposobie uczenia się ludzi, wynikające z dominacji jednej z półkul mózgowych w procesie odbierania i przetwarzania informacji. 4 Mat powstał w wyniku badań dotyczących takich dziedzin jak edukacja, psychologia oraz neurologia oraz w oparciu o teorie Davida Kolba (1981, 1984, 1985), Carla Junga (1923), Jeana Piageta (1970), Johna Deweya (1958) oraz Josepha Bogena (1965, 1975). Jest narzędziem, które zaspokoi potrzeby każdego ucznia pozwalając mu nie tylko uczyć się zgodnie z dominującym stylem uczenia się ale również wspierając te słabsze. Model lekcji, który wymyśliła McCarthy odzwierciedla konstruktywistyczne podejście do nauczania i uczenia się:
a) akcentując zaangażowanie ucznia i jego aktywna rolę w samodzielnym konstruowaniu wiedzy w oparciu o interakcję ze środowiskiem
b) podkreślając większa wartość samego procesu uczenia się (refleksję, interpretację, wnioskowanie, badanie, rozwiązywanie problemów etc.) od końcowego efektu (wiedzy i osiągnięć ucznia).
1. Założenia Bernice Mc Carthy:
a) przyswojenie i zapamiętanie materiału (szczególnie we wczesnym wieku szkolnym) jest zależne przede wszystkim od tego, jak nauczyciel ten materiał zaprezentuje i utrwali. Nauczyciel ma więc ogromny wpływ na osiągnięcie sukcesu przez ucznia
b) ludzie uczą się w różny sposób w związku z tym wiedza o fizjologii procesów zachodzących w mózgu, pamięci i jej roli w zapamiętywaniu i odtwarzaniu informacji jest nie mniej istotna dla nauczyciela niż wiedza na temat zagadnienia z którym ma zamiar zapoznać ucznia. Leslie Hart w swojej książce “Human Brain and Human Learning” (1983) porównuje nauczanie bez świadomości jak działa mózg do projektowania rękawiczki bez wiedzy jak wygląda ręka
c) uczniowie uczą się najlepiej gdy odbierają, przetwarzają oraz stosują informacje w praktyce na różne sposoby
d) uczniowie uczą się najefektywniej poprzez działanie z innymi oraz gdy widzą możliwość zastosowania i zaadoptowania zdobytej wiedzy do swoich potrzeb w życiu codziennym
e) w zmieniającym się świecie ciągłe uczenie się pozostanie jedyną rzeczą niezmienną dlatego 4Mat jest doskonałym narzędziem, które pozwoli uczyć się każdemu wszystkiego.