Sprawdź jakim jesteś nauczycielem i co musisz robić aby odnieść sukces dydaktyczny?
Nauczyciele o określonej orientacji prawo czy lewo pół-kulowej mają tendencję (często nieuświadomioną) do wprowadzania takich metod i strategii, które są zgodne z tą orientacją. Dlatego lepsze osiągnięcia mają uczniowie, którzy korespondują z tą orientacją. Dlatego sprawdź na ile jesteś jako nauczyciel stronniczy i co możesz zrobić aby docierać do uczniów o przeciwnej orientacji?
Choć lewa półkula mózgu nie różni się bardzo od prawej pod względem anatomicznym to od momentu odkrycia przez Paula Brocę ośrodka mózgowego odpowiedzialnego za zdolności językowe naukowcy podkreślają różnice obu półkul biorąc pod uwagę ich funkcje. Przykładowo są to rozróżnienia na półkulę lewą – werbalną i prawą – przestrzenno-wzrokową, racjonalną i emocjonalną czy też analityczną i holistyczną. Makoto Shichida ustalił, że prawa półkula odpowiedzialna jest za pamięć fotograficzną, słuch absolutny, zdolności artystyczne, szybkie uczenie się bez powtórzeń, rozpoznawanie ilości widzianych elementów, naukę języków bez rozumienia znaczenia, dostrzeganie szczegółów, obrazowe spostrzeganie świata, zdolności telepatyczne, jasnowidzenia i samo-uzdrawiania. Lewa półkula odpowiedzialna jest za logiczne myślenie. To dzięki jej pracy potrafimy czytać składając głoski, dodawać lub odejmować poprzez dopełnianie do dziesiątek, opisywać słowami to, co widzimy. Potrafimy czytać ignorując błędy, dostrzegać generalną ideę, rozumieć pojęcia symboliczne.
Różnice między funkcjonowaniem obu półkul prezentuje tabela 1
Nauczyciel z mocną tendencją lewej strony mózgu zazwyczaj woli uczyć wykorzystując wykład i dyskusję. Daje uczniom zadania do ich samodzielnego rozwiązania. Zadaje typowe zadania domowe (zad. 1 str. 24) Przygotowuje lub dyktuje notatki, które sam przygotował. Atmosfera w klasie musi być spokojna, uczniowie najczęściej słuchają wykładu, Skutecznie realizuje uporządkowane elementy zaplanowanej lekcji. Na biurku panuje ład i porządek.
Uczeń woli pracować samodzielnie. Lubi czytać i przepisywać eksperckie notatki, dąży do perfekcji. Jeżeli oszacuje, że sobie nie poradzi z jakimś problemem stosuje techniki samo-utrudniania. Wymaga podczas pracy ciszy i spokoju. Ma ogromny lęk przed niepowodzeniem.
Uczeń ze słaba tendencją prawo- półkulową ma wielkie trudności ze zrozumieniem lekcji , na której przeważają elementy wzrokowo-przestrzenne .
· Wykład uporządkowany, zachowana kolejność nauczanych treści.
· Uczniowie uwielbiają słuchać eksperta i robić notatki.
· Uczniowie lubią myśleć i omawiać pojęcia abstrakcyjne.
· Lubią zadania z podręcznika szkolnego, dzięki którym mogą pracować samodzielnie.
· Poproś uczniów, aby napisali jakąś pracę badawczą na temat przerabianych treści, która będzie pracą koncepcyjną obejmującą analizę szczegółów.
· Wielu uczniów o orientacji lewo-półkulowej dekoncentruje się , kiedy w klasie jest szum, nie chcą słyszeć żadnych rozmów podczas rozwiązywania zadań.
Nauczyciel z orientacją prawo-półkulową posługuje się wykładem interaktywnym. Jest w ciągłym dialogu z uczniami. Nauczyciel z preferencjami prawej strony mózgu widząc cały obraz częściej posługuje się sztuką, tworzy wizualizacje, znajduje odpowiednią muzykę do swoich lekcji. Pracuje metodą projektów. Nie przeszkadza mu hałas w klasie. Ma często książki i materiały rozrzucone po całym swoim biurku.
Uczeń prawo-półkulowy woli pracować w grupach. Lubi robić projekty. Wolałby zaprojektować i wykonać telefon komórkowy zamiast pisać „kolejną nudną pracę z książki”
Jego lewa półkula, choć zdrowa, jest znacznie słabsza niż po prawej stronie. Uczeń chociaż nie ma trudności w uczeniu się, ma problemy z przetwarzaniem informacji, które są przedstawione ustnie. Gdy wykład przeciąga się staje się niespokojny i przytłoczony co powoduje, że się wyłącza. Notatki są tworzone za pomocą rysunku.