Jeśli nauczyciel pomyślnie poprowadzi uczniów przez te etapy/cykl, osiągnie coś bardzo realnego. Wszyscy uczniowie będą bogatsi o doświadczenia dotyczące miedzy innymi: kompromisu, dokonywanego wyboru. Uczeń nauczy się przeżywać porażki rozumiejąc takie sytuacje jako okazje do wzrostu i doskonalenia się.
Sercem oceniania jest tak naprawdę: jak uczą się uczniowie na poszczególnych etapach? Nauczyciel powinien śledzić postępy swoich podopiecznych i prowadzić ich kształtująco do mistrzostwa. Po drodze monitorować uczniów podróżujących w nauczaniu 4ALL sprawdzając ich postępy w pięciu kluczowych miejscach. Traktując nauczanie jako proces, rozumie ocenianie również jako proces.
Etap pierwszy:
Czy grupy / uczniowie współpracują prawidłowo?
Czy pojęcie kluczowe nawiązało do uczniowskiej wiedzy początkowej, do osobistych doświadczeń?
Po czym to poznam?
Etap drugi:
Czy uczniowie zobaczyli znaczenie nauczanego pojęcia poprzez wyszczególnienie jego elementów na obrazie? Czy wizualna reprezentacja,strategia poetycka / muzyczna, zastosowana metafora, analogia pomogły zobaczyć całościowy obraz, jego podstawowe znaczenie dla nauczanych treści?
Skąd o tym wiesz?
Etap trzeci:
Po przeprowadzonym wykładzie
Czy zrozumieli materiał?
Czy znają różnicę między ważnymi informacjami a konkretnymi szczegółami?
Jakiego rodzaju test zastosujesz aby się o tym przekonać?
Etap czwarty:
Po wszystkich zaplanowanych ćwiczeniach
Czy uczniowie potrafią wykonać ćwiczenia? Jest to ważne-uczniowie potrzebują umiejętności eksperckich i płynnych, zanim przystąpią do stosowania nauki w nowych sytuacjach.
Jak dokonasz pomiaru poziomu ich umiejętności?
Etap piąty?
Po zakończeniu projektu
Jak poznasz ich osiągnięcia?
Jak połączysz różne części oceny w jedną ocenę końcową? ocenę sumującą?
Taksonomia SOLO przykłady pytań jakie można formułować sprawdzających kolejne poziomy kompetencji ucznia, począwszy od najniższego poziomu przetwarzania (TEDI, 2006):
■Wymień cztery gatunki komarów.
■ Wymień cztery gatunki komarów często spotykanych na obszarach tropikalnych i przedstaw główne zagrożenia dla zdro-
wia związane z każdym z nich.
■ Wymień cztery gatunki komarów często
spotykanych na obszarach tropikalnych i omów ich (względne) znaczenie z punk- tu widzenia publicznych programów ochrony zdrowia.
■ Omów, w jaki sposób mógłbyś uzasadnić względne znaczenie określonych czyn- ników dla ochrony zdrowia publicznego; w dyskusji posłuż się przykładami róż- nych gatunków tropikalnych komarów.
W pytaniach sprawdzających wyższe poziomy kompetencji już samo użycie zwrotów takich jak „omów”, „uzasadnij” czy „posłuż się przykładami” sugeruje konieczność zastosowania zadania otwartego, w którym uczeń będzie miał możliwość swobodnej, dłuższej wypowiedzi.