Kiedy uczeń popełnia błąd, powinien nauczyć się brać głęboki oddech, zaciskać zęby, a później przeszukać swoją pamięć dotyczącą tego błędu tak bezwzględnie i beznamiętnie jak tylko potrafi. Nie jest to łatwe. Kształcone przez lata w szkole uczniowskie reakcje na błąd to zakłopotanie i gniew (nigdy nie jesteśmy tak źli, jak wtedy, kiedy złościmy się na samych siebie). Może warto nauczyć uczniów jak przezwyciężyć te emocjonalne reakcje i jak pracować żeby czerpać z tych błędów wszystkie możliwe korzyści.
Bardzo często mamy wrażenie, że przekazywanie "suchych" instrukcji i pouczeń naszym uczniom daje marne efekty, że nasz uczeń zachowuje się w taki sposób, jakby miał jakiś wewnętrzny imperatyw nakazujący mu przekorę i sprawdzenie na własnej skórze zgubnych skutków swoich poczynań. Przekuwanie doświadczeń na drodze rozwoju wymaga od ucznia umiejętności zaangażowania, reflektowania i przepracowania. Sprzyja temu bardzo ważna kompetencja uczenia się na błędach. Jest to dyspozycja, którą dzięki odpowiedniemu kształceniu można posiąść lub nie, czyli można nauczyć ucznia uczyć się na błędach. Uczniowie będą odznaczać się stopniem zaawansowania tej kompetencji. Uczeń bez tej kompetencji raz popełniony błąd może powtarzać wielokrotnie.
Ukazanie w jaki sposób trzymanie się wytycznych Kolba pozwala wyciągnąć właściwą lekcję z doświadczanych porażek i zmniejszyć liczbę powtarzanych błędów w przyszłości.
Szkolenie ma ogromna znaczenie w zmianie przekonania nauczyciela, że doświadczanie porażek, niepowodzeń jest właściwą drogą rozwoju każdego ucznia. Nauczyciel pozna w jaki sposób pracować metodą prób i błędów, jak kształcić kompetencje uczniowskie uczenia się na błędach. Jak planować odpowiednie ćwiczenia i warsztaty.
Jeżeli uczeń przewiduje konsekwencje swoich działań́ to najczęściej widzi tylko swój najbliższy horyzont czasowy.
Kluczem przeprowadzonych warsztatów będzie poznanie strategii, która umożliwi prześledzenie scenariuszy wydarzeń́ w dłuższej perspektywie czasu przy zastosowaniu cyklu Kolba i narzędzi TOC.
W czasie warsztatów uczestnik pozna strategie radzenia sobie z przeszkodami, które na pewno pojawią się podczas realizacji planów.
Warsztaty w czterech krokach:
-pierwszy czyli konkretne doświadczenie, czyli mleko się rozlało
-drugi refleksyjna obserwacja, czyli co właściwie się wydarzyło
-trzeci abstrakcyjna konceptualizacja, czyli co z tego wynika
-czwarty aktywne eksperymentowanie, czyli sprawdźmy to w praniu.
Planowany czas 4h