I Cel
Celem warsztatu szkoleniowego „ Model lekcji 4ALL”- jest zmiana podejścia do nauczania poprzez wykorzystanie instruktażowego cyklu lekcji.
III Główne założenie warsztatów
Poznanie instruktażu nauczania cyklicznego, które pozwoli nauczycielowi dobór takich form i metod przyczyniających się do zwiększenia motywacji uczniów oraz zainteresowania omawianymi zagadnieniami. Pokażemy jak poprowadzić lekcję w atmosferze przyjaznej uczeniu się i jest każdy etap lekcji może zostać dostosowany do potrzeb uczniów. Model lekcji 4ALL ma znaczący wpływ na wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów pochodzących ze środowisk o obniżonym poziomie życia.
Znajomość różnych upodobań dotyczących uczenia wpływa na podniesienie efektywności procesu dydaktycznego dlatego ważne jest, aby nauczyciel zdawał sobie sprawę ze zróżnicowania nie tylko postrzegania, ale i przetwarzania wiedzy przez uczniów. Wykorzystanie przez nauczyciela rozmaitych narzędzi i strategii może niewątpliwie przyczynić się do poprawy praktyk pedagogicznych oraz zmienić podejście do oceny ucznia.
Nowe informacje i wcześniejsza wiedza ucznia odgrywają fundamentalną rolę w procesie uczenia się.
Wcześniejsza wiedza w dziedzinie nauki to fundament dla uczenia się i bariera dla zrozumienia. Żeby wcześniejsza wiedza była podstawą do dalszego uczenia się, program nauczania powinien być zorganizowany w sposób spiralny tak, żeby uczeń ciągle opierał się na tym czego się już nauczył na wcześniejszym etapie. Program ułożony w sposób spiralny pomaga uczniowi opanować wiedzę poprzez poznanie podstawowych idei wiedzy w różny sposób uzależniony od jego gotowości do uczenia się. Wiedza powinna być nadbudowywana. W programie spiralnym wiedza powinna być zorganizowany od ogółu do szczegółu, od intuicji do abstrakcji, tak aby uczniowie wielokrotnie uczyli się podstawowych pojęć w różnym kontekcie. Dzięki temu uczeń nabywa kompetencje poprzez rozumienie a nie przez „zakuj i zapomnij”.
Tak o tej powinności pisał na swoim blogu prof. Śliwerski.
Cyt.: „…tezę referatu Agnieszki Jastrzębskiej: "Nauka nigdy nie nastąpi, jeśli uczeń jej nie przyjmie" można odnieść do relacji między centralistycznymi reformatorami a środowiskiem szkolnym. Otóż Zmiana w polskiej edukacji nigdy nie nastąpi, jeśli nie przyjmie jej nauczyciel...“