Kiedy odbieramy jakąś informacje to najpierw wierzymy a dopiero potem zadajemy pytania. Nasze mózgi odbierają świat jako egzamin typu „ prawda lub fałsz”.
Nasze mózgi muszą najpierw uwierzyć w jakąś informację, choćby przez ułamek sekundy, by móc ją przetworzyć.
Wyobraźmy sobie, że mówię różowy słoń, wszyscy wiedzą, że różowe słonie nie istnieją. Ale już stworzyliście obraz różowego słonia w głowie czyli przez chwilę uwierzyliście w jego istnienie. Dopiero kiedy zrozumiemy to pojęcie wkładamy wysiłek aby w to nie wierzyć. Ta część procesu jest daleka od automatyzmu. W przypadku różowych słoni proces zaprzeczania jest prosty, wymaga niewiele wysiłku czy czasu ale im bardziej skomplikowane twierdzenie czy idea, im mniej oczywisty wybór między prawda a fałszem tym wymagany wysiłek jest większy.
Tak też jest na lekcjach, jeżeli uczeń uzna, że wykładane tematy brzmią dostatecznie przekonująco najprawdopodobniej nie będzie zajmował się więcej tym tematem.
Z uwagi na brak wyćwiczenia typowy uczeń myśli szybko, w sposób odruchowy, obserwacje stają się automatyczne, intuicyjne, odruchowe i pospieszne.
Uczniowie często stosują leniwe nawyki myślowe. Kiedy lekcja jest zorganizowana w formie wykładu kształtują się myśli automatycznie, umysł ucznia ustawiony jest tak by pobierać wszystko, co w niego wpada. Dlatego uczeń jest jak dr Watson
Uczeń:
· zna tylko detale, definicje, w sytuacji testowej odnajduje cechy obiektu na podstawie, których zgaduje właściwa odpowiedź,
· uczeń nie widzi całości, kontekstu, nie wkłada w to emocji, nie odnosi tego do siebie, zapomina, nie potrafi wykorzystać wiedzy w nowej sytuacji,
· pamięta tylko to co kontrastowe, wyraźne,
· na sprawdzianach nie ma na czym oprzeć swojej wiedzy, na czym ją zakotwiczyć, do czegoś odnieść dlatego często porzuca zamiar i oddaje pustą kartkę,
· jest przyzwyczajony przez lata szkolnej edukacji do gotowych rozwiązań i dokładnych instrukcji: ile, jak, na kiedy i czego ma się nauczyć.
· oczekuje notatek, podręczników z tabelkami i grafikami oraz czytelnym podsumowaniem w ramce. W nich jest wszystko, czego potrzebuje, aby zaliczyć kolejny sprawdzian, test i klasówkę
Uczniowie w klasie 4ALL widzą świat inaczej niż ich rówieśnicy, bo ich idee widziane są często z „lotu ptaka” co różni ich od tradycyjnego „kopiuj wklej” czyli szablonowego rozwiązywania problemów i zadań. Najważniejsze dla tych uczniów są sytuacje widziane z różnych perspektyw, które wymagają kreatywnego myślenia, twórczego rozwiązywania problemów, znajomości rozmaitych technik i często unikalnego poczucie humoru. Uczniowie ci prezentują unikalne poglądy, tworzą pomysły oraz generują różne sposoby rozwiązywania problemów, kreatywnie podchodzą do zadań oraz są dumni z wykonania rzeczy po swojemu. Są gotowi do abstrakcyjnego myślenia, mają często świadomość, że "prawdziwy świat" jest pełen abstrakcyjnych problemów. Trudne zadania stanowią wyzwanie dzięki, któremu uczniowie pracują wytrwale aby dojść do celu. Uczniowie w klasie 4ALL mogą oglądać świat z perspektywy dorosłego. Widzą problemy (i czasami rozwiązania), których inni rówieśnicy nawet nie szukają. Zauważają błędy, nieścisłości i nieprawidłowości. To co ich wyróżnia: wyłapują rozmaite punkty widzenia po to aby aktywnie dążyć do zmiany poprzez niekonwencjonalne lub nietradycyjnych metody. Kreatywne rozwiązywania wymagają myślenia rozbieżnego i zdolności, aby zobaczyć rzeczy inaczej.