Chcąc zróżnicować nauczanie na lekcji i dostosować go do zainteresowań, gotowości i potrzeb uczniów można wykorzystać gry dydaktyczne. Uczniowie tworząc projekt określonego problemu są zmuszeni niejako do znalezienia modelu jego rozwiązania. Dzięki temu gry dydaktyczne można zaliczyć do grupy problemowych metod kształcenia. Gry rozwijają myślenie twórcze. Uczniowie wykorzystują otrzymaną na lekcji wiedzę, którą odpowiednio przetwarzają na potrzeby swojego „utworu”, często poszukują i tworzą nowe treści oraz doświadczenia. Poruszają się przy tym w obszarze największego zainteresowania danym zagadnieniem, stają się ekspertami dla swoich kolegów.
Gry przyczyniają się do wzrostu motywacji i obniżenia lęku gdyż zmienia się rola nauczyciela, który staje się przewodnikiem a nie egzekutorem suchej teorii.
Zaproponuj uczniom utworzenie gry-uzgadniając zakres koniecznych treści.
Uczeń dokonuje wyboru:
Obecni uczniowie w znacznej większości wychowani są na grach komputerowych znacznie szybciej postrzegają informacje, ogromnie istotna jest dla nich forma graficzna, nastawieni są na rozwiązywanie problemów pojawiających się nagle, potrafią zajmować się wieloma wątkami jednocześnie. Dzięki aplikacjom zróżnicujesz pracę swoich uczniów i połączysz nauczane treści z ich zainteresowaniami.
Uczeń wykorzystał przygotowane przez nauczyciela zadania
http://learningapps.org/display?v=p2mqufbec
Uczniowie na podstawie przygotowanych wcześniej przez Ciebie materiałów (zadań, zdjęć, filmów) projektują grę.
Każdy uczeń w zależności od potrzeb i własnych zainteresowań wykorzysta Twoje treści albo będzie poszukiwał swoich odpowiedników.
Przykład gry przygotowanej przez ucznia, który samodzielnie poszukiwał interesujących go treści
http://LearningApps.org/display?v=phaa44mnj
Jaka jest definicja wyświetlona na tablicy multimedialnej?