Ten etap nauki podkreśla osobiste zaangażowanie w kontakty z innymi uczniami w codziennych sytuacjach. Tutaj istnieje tendencja do ufania bardziej własnym uczuciom niż racjonalnym przesłankom. Uczeń staje się otwarty na nowe idee, zwiększa się zaufanie do własnych kompetencji i zwiększa się elastyczność na wszelkiego rodzaju zmiany
Skupienie się na aktualnym „doświadczeniu”.
Etap koncentruje się na zaangażowaniu w doświadczenie, trosce o wyjątkowość i złożoność obecnej rzeczywistości, intuicyjnym „artystycznym” podejściu do problemów,
Uczeń odnosi swoją wiedzę do innych, intuicyjnie podejmuje decyzje, dobrze funkcjonuje w sytuacjach niestrukturalnych.
Nauczyciel planując lekcję może skorzystać z następujących metod dla Konkretnego Doświadczenia:
|
Następny etap to Refleksyjna Obserwacja (RO) gdzie uczeń obserwując zastanawia się nad doświadczeniem. Rozważa własne i innych przykłady w tym odmienne rozumienie tych samych treści. Wspólnie zastanawia się dlaczego pojawiły się sprzeczności. Rozmawiając z rówieśnikami wymienia się uwagami, analizuje własne doświadczenie z wielu perspektyw nadając mu formę i znaczenie. Tu jest miejsce na wstępne pomysły, sondowania tego co już uczeń wie i potrafi w związku z prezentowanym doświadczeniem. Od tego, jaka jest znajomość danego tematu nauczyciel planuje dalszą pracę na lekcji. RO to czas w którym, uczeń zwracając się sam do siebie tworzy znaczenie omawianych treści.