Temat: Poznajemy zjawisko dyfuzji.
Etap 1: Konkretne doświadczenie
Nauczyciel otwiera buteleczkę z intensywnym zapachem.
N: Proszę w ciszy obserwować, co się będzie działo. Jeżeli zmieni się jakoś wasze otoczenie na przykład coś poczujecie jakiś zapach to proszę podnieść rękę. Proszę nie komentować tego, co zaobserwujecie.
Etap 2: Refleksyjna obserwacja
Nauczyciel: Proszę zapoznać się z wyświetlonymi na tablicy pytaniami a następnie porozmawiać w parach na temat poczynionych przez was obserwacji
· Co zaobserwowaliśmy po otworzeniu buteleczki?
· Czy wszyscy poczuliśmy zapach w tym samym momencie?
· Jak zmieniała się intensywność zapachów?
· Czy podobne sytuacje obserwujemy w życiu codziennym.
· Czy jest jakieś podobieństwo między rozprzestrzenianiem się zapachów a zabarwianiem wody przez herbatę?
· Jakie czynniki mogą wpłynąć na to, że zapach rozchodzi się po pokoju i jak można to dowieść?
Nauczyciel zapisuje na tablicy odpowiedzi udzielonych przez uczniów.
U1: Poczułem zapach, nieprzyjemny, brzydko pachnie,
U2: Najsilniejszy był na początku potem coraz słabszy ale długo się utrzymuje
U3:Kiedy ktoś w klasie brzydko pachnie to my to czujemy,kiedy dziewczyny sie perfumują to czasami jest to straszne bo maja koszmarne perfumy.
U2:Zimą mniej czuć latem bardziej
U4: Na pewno temperatura, im goręcej tym szybciej te zapachy się rozprzestrzeniają
Etap 3: Abstrakcyjne uogólnianie
Nauczyciel: na podstawie zapisanych na tablicy propozycji uczniów podkreśla cechy zjawiska i zachowuje najważniejsze punkty zgłoszonych przez nich, ale również, jeśli to konieczne, dodaje informacje, które są naukowo ważne, ale został pominięty przez uczestników.
N: Zapach rozchodził się i miarę upływu czasu zajmował coraz większa przestrzeń, najbliżej źródła jest najbardziej intensywny, temperatura ma wpływ na to jak szybko następuje zjawisko rozprzestrzeniania sie zapachu. Im cieplej tym szybciej następuje proces.
Aby przejść do następnego etapu lekcji, nauczyciel daje wytyczne, w jaki sposób uczniowie znajdą inne przykłady tego zjawiska w przygotowanych gotowych tekstach naukowych, internecie lub z codziennego życia.
Etap 4: Aktywne eksperymentowanie
Uczniowie znajdują własne przykłady związane ze zjawiskiem dyfuzji.
Uczniowie w grupach dwu dwuosobowych poszukują informacji z materiałów naukowych, internetu, posiłkują się książką przedmiotową do fizyki, opracowują cechy znalezionych przez siebie przykładów zjawiska.
Tutaj cały cykl lekcji się powtarza. Zgodnie z myślą autora modelu nauka trwa ciągle, istnieje wszędzie i jest procesem. Nowa wiedza i umiejętność są kształcone poprzez wcześniejsze doświadczenie, które są zorganizowane w obrębie struktur poznawczych a następnie przekształcane w nowe doświadczenie. Wiedza podlega transformacji doświadczenia, organizacji i reorganizacji struktur poznawczych. Zaczyna się znów od konkretów do abstrakcji.
Etap 5: Konkretne doświadczenie
Uczniowie przedstawiają przykłady, które znaleźli w zaproponowanych materiałach.
Materiały:
Etap 6: Refleksyjna obserwacja
Uczniowie wskazują i omawiają podobieństwa i różnice między zaprezentowanymi przykładami
Nasze zjawisko zachodziło w wodzie i im była gorętsza woda to nadmanganian się szybciej, rozpuszczał a grupa kolegów miała w powietrzu i tutaj tak szybko nie było to można zaobserwować
Etap 7: Abstrakcyjne uogólnianie
Nauczyciel: proszę zapiszmy wszystkie cechy zjawiska, które co poznaliśmy. Już wiecie, że zjawisko nazywamy dyfuzją